سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای آدمی زشت است که عملش از دانشش کمتر باشد و کردارش به گفتارش نرسد . [امام علی علیه السلام]
پرسش مهر8
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 78937
بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 1
..... درباره خودم ......
پرسش مهر8


...... لوگوی خودم ......
پرسش مهر8
.... پیوندهای روزانه....
پرسش مهر8 [83]
پرسش مهر8 [86]
اتحاد ملی [23]
پرسش مهر8 [52]
کدآهنگ [88]
[آرشیو(5)]


... فهرست موضوعی یادداشت ها...
طبس نگین کویر[16] .
........ بایگانی.......
تقسیمات کشوری
آداب ورسوم
سیمای طبیعی شهر طبس
شکست آمریکا
زمستان 1386

......حضور و غیاب ......
یــــاهـو
...... دوستان من ......
فاطمه عزیزم
مهری عزیزم
مهساجون

...... لوگوی دوستان من ......


....... اشتراک.......
 
......آوای آشنا......


جستجو




  • شرحی در خصوص آداب و. رسوم

  • نویسنده : :: 86/12/17:: 11:7 صبح

    یکی از شاخصهای فرهنگی هر منطقه، آداب و رسوم، و رفتار اجتماعی مردم آن منطقه است. مراسم گوناگونی که در روزهای خاص احرا می شود، نشاندهنده اعتقادات و باورهای مردم می باشد.

     

         مردم طبس نیز همچون دیگر هموطنان خود، بر اساس باورهای ملی و مذهبی خویش، در مقاطع مختلف سال، مراسم خاصی دارند. از جمله رسوم فراگیر در شهرستان طبس، موارد زیر را برگزیده ایم که شرح مختصری در باره هرکدام، تقدیم می شود.

    عاشورا

     

    مردم طبس که همگی شیعه اثنی عشری هستند، ارادت خاص به ائمه اطهار و بویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارند و همه ساله مراسم عزاداری آن حضرت را با جلال و شکوه خاص، از چند روز قبل از محرم، شروع و تا دوازدهم محرم ادامه می دهند. اوج مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ظهر روز دهم محرم می باشد که مردم طبس و روستاهای اطراف با ابراز پرشورترین و پاک ترین احساسات خود، در ماتم سرور و سالار شهیدان و هفتاد و دو تن یاران باوفایشان، بر سر و سینه می زنند.

     

     

     

     

    مردم عزادار که از روزها قبل، با پوشیدن لباس سیاه به استقبال عزای سومین امام خود می روند، در روز عاشورا با تزیین تابوت واره ای مشهور به نخل، و بر دوش گرفتن و حمل آن، یاد شهدای کربلا را زنده نگه می دارند.

     

     

     

     

    در شهر طبس دو نخل، یکی در حسینیه میارزه (وابسته به سادات میارزه طبس) و دیگری در هیات فاطمی در پایین محله، تزیین و بعد از نماز ظهر عاشورا به ترتیب در شهر گردانده می شود. علاوه بر مردم و دستجات سینه زن و زنجیر زن، دو گروه عمده نیز نخلها را همراهی می کنند. گروه اول سادات هستند که اسب سیاهی را (به عنوان نماد ذوالجناح) در میان گرفته پیشاپیش عزاداران حرکت می کنند و گروه دوم کفن پوشانی که همراه با اسب سفید خود پشت سر سادات در حرکت هستند.

     

     

     

     

    سایر عزاداران که نخل را بر دوش می کشند، متعاقب این دو گروه و بر سر و سینه زنان در عزای امام سوم شیعیان جهان نوحه سرایی می کنند.

     

     

    آخر صفر (علم گردان)

    در آخرین شب ماه صفر، مردم طبس، با انجام مراسمی در میدان مرکزی شهر، با ماههای محرم و صفر خداحافظی می کنند. مراسم بدین قرار است که پس از انجام عزاداری شام غریبان امام رضا (ع)، هیئات مذهبی به صورت دایره می ایستند و علمها و پرچمهای عزاداری حضرت امام حسین (ع) را در داخل این دایره بزرگ می گردانند و نوحه ای با مطلع «الوداع، الوداع، ای دو ماه عزا» می خوانند.

     

    پس از آن نیز نوحه دیگری با مطلع «العجل بقیت الله» خوانده می شود که در آن سلامتی و فرج امام زمان و حل مشکلات مسلمانان از خداوند درخواست می شود.

     

     

     سحر ماه رمضان

     

    در گذشته های بسیار دور طبل زنی (نقاره) در ماه مبارک رمضان جهت آگاه نمودن مردم از زمان بخصوص اوقات سحر (بدلیل نبودن ساعت) در این شهرستان رایج بوده و انجام این امر جزو یکی از نیات خیر واقف «محمد باقرخان عماد الملک» می باشد. صدای پرطنین طبل که ‌با ترتیبی موزون و دلنشین خاطره ‌نقاره‌زنی بارگاه امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) را در یادها زنده می‌کند، قرن‌ها است که مومنین این خطه از ایران زمین را سحرگاهان ماه مبارک رمضان در دل کویر بیدار می‌کند. مردم طبس در ماه مبارک رمضان، طبق سنتی دیرین با صدای روح بخش طبل برای عبادت و خوردن سحری از خواب بیدار می‌شوند. نواختن طبل گرچه سکوت رمز آلود شب‌های کویر را می‌شکند ولی مکملی سحرآمیز برای مناجات و ادعیه‌هایی است که از مناره مساجد، تکایا و حسینیه‌های طبس در سحرگاه روزهای ماه ضیافت الله فراگیر می‌شود.

     

     

     

     

     

    و اکنون، در روزگاری که زنگ انواع ساعت ها، تلفن‌های همراه و زمان سنج تلویزیون‌ها برای بیدار کردن مردم با هم رقابت می‌کنند در طبس، هنوز طبل نوازان، منادیان بی‌رقیب سحرخیزان هستند. آلات و وسایل نقاره زنی شامل پنج قطعه ظرف استوانه ای متشکل از تعداد 3 عدد کاسه بنام چاشنی و سه ظرف استوانه ای شکل به نامهای «سرنواز» «بردست» و «نقره» اکثرا مخلوطی از آلیاژهای فلزی (مس نقره و غیره) ساخته شده است که با استفاده از پوست گاو برروی ظروف فوق طبل ها را آماده میگردند.

     

     

     

     

     

    در قدیم که ساعت وجود نداشته برای تشخیص زمان طبل زنی در ماه مبارک یک ظرف استوانه ای مسی کنده کاری شده بنام فنجان وجود داشته که با استفاده از آن زمان (ساعت) تعیین می شد. به این ترتیب که ظرف فوق را پر از آب کرده کاسه کوچک دیگری که دارای یک سوراخ در ته آن بوده برروی ظرف استوانه ای فوق قرار می داده اند. کاسه یاد شده دقیقا ظرف مدت یکساعت پر از آب می شده و به این ترتیب زمان مشخص می شده است . البته در زمان حال از این ظرف استفاده نمی شود.

     

     

     

     

    نحوه و زمان زدن طبل: این کار در سه نوبت به ترتیب سه ساعت، دو ساعت و یک ساعت مانده به اذان صبح انجام می شود و صدای طبل‌ها تا شعاع پنج کیلومتری شهر را فرا می‌گیرد. این سه نوبت به «طبل اول»، «طبل دوم» و «طبل سوم» مشهور می باشد.

     

     

     

    نوبت اول آماده باش، نوبت دوم بیدار باش و نوبت سوم نزدیک شدن وقت اذان صبح را به‌ مردم گوشزد می‌کند. 

     

     

    در پایان نواخت نوبت اول، تنها یک ضربه روی طبل زده و در پایان نواخت نوبت‌های دوم و سوم به ترتیب دو و سه ضربه نواخته می‌شود، و بدین ترتیب مردم متوجه می‌شوند کدام نوبت از مراحل طبل زنی است.

     

     

     

     

    این امر توسط چهار نفر از افرادیکه سالها به این امر خیر پیشقدم بوده و بعضا به طور موروثی از اجداد خود مهارت کسب کرده اند انجام میگردد.

     

     

     

     

    یکی از طبل نوازان طبس می گوید: بیش از ? ??? سال است که هر روز سحر، طبل می‌نوازم، به کارم عشق می‌ورزم و از آن راضی هستم.

     

     

     

     

     

    حاج حسن عاشوری می افزاید: حدود ? ????سال این سنت حسنه در خانواده ما در طبس رایج است و پیش تر پدران ما این کار را انجام می‌دادند و حالا به من ارث رسیده است.

     

     

     

     

     

    مکان به صدا درآمدن طبلها در ماه مبارک رمضان قبل از زلزله سال 57 در بالای کاروانسرا واقع در میدان امام و در حال حاضر در بالای ساختمان حسینیه واقف انجام میگردد.

     

     

     

     

    علت پا برجا ماندن و ادامه این سنت حسنه این است که انجام این امر جز یکی از نیات خیر واقف می باشد که تاریخ وقف آن سنه 1300 هجری قمری است. در آخرین لحظات ماه مبارک رمضان همزمان با رویت حلول ماه شوال و اعلام رسمی از طریق مراجع به عنوان عید سعید فطر بلافاصله طبلها باشکوه بیشتری با عنوان شادیانه زده می شود که با استقبال عده کثیری از مردم قرار می گیرد.

    مطلب فوق با مقداری تغییرات از روزنامه جمهوری اسلامی - 24 مهر 85  نقل گردید.

     

     

    صحرا گردش 

    هوای طبس، با توجه به خصوصیات خاص خود، در پایان بهمن ماه، رو به گرمی می گذارد.

    مردم طبس به ماه اسفند، «ماه نوروز» (Mahnovrooz) نیز می گویند. معمولا در اول اسفند ماه، گلها و گیاهان مختلف سر از خاک بیرون آورده و منظره زیبایی را در کشتزارهای طبس به تصویر می کشند. خصوصا مزارع باقلا، با بوته های مدور و گلهای زیبای خود، در حالی که در دیگر نقاط کشور هنوز از سبزی خبری نیست، چشم هر بیننده ای را خیره می سازد. مردم طبس، طبق یک رسم دیرینه، در روز اول اسفند، برای تفریح و گردش به کشتزارهای اطراف شهر رفته، ضمن خوردن آجیل و تنقلات، از روی بوته های زیبای باقلا می پرند و شعری بدین مضمون می خوانند:

     

    «سیاه سیاه بقلی       سفید سیاه بقلی»

    «غم به تو دادم بقلی       شادیت به ما ده بقلی»

     

     

    Siah siah-e baghli          Sefid siah-e baghli

     

     

     

    Gham be to dadom baghli      Shadit be ma de baghli

    و اعتقاد دارند که ناراحتی و غم و غصه از وجودشان می رود و همچون بوته های باقلا شاداب و سرسبز می شوند.

     

     

    نامگذاری نوزاد (بچه بچه)

     

    تولد نوزاد در بین همه اقوام ایرانی، همواره با شادی و شعف همراه بوده است. اهالی طبس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. معمولا خانواده های طبسی با تولد هر نوزاد در بین اقوام و خویشان خود، به دیدار خانواده او شتافته و تولد کوچولو را تبریک می گویند.

    ضمنا در ششمین شب تولد نوزاد، همه اقوام و بستگان به منزل خانواده بچه دعوت شده، که هدایایی نیز با خود برای نوزاد می برند. در این شب همچنین، طی مراسمی ابتدا بزرگترین فرد فامیل، در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ وی اقامه می گوید و به اصطلاح او را مسلمان می کند. سپس بچه را روی دست، تکان داده شعری بدین مضمون می خواند:

    بچه بچه      ما ر بچه      خدا نگهدار بچه     

    الله و محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین یار بچه   

    (  Becha becha       ma re becha      khoda negahdar-e becha  )

     

    (  Allah-o mohammad-o ali vo fatema vo hasan-o hasain yar-e becha  )

     و رو به طرف نفر بغل دست خود کرده می گوید:

    بشگیر بچه              ( Beshgir becha )

    آن فرد نیز می گوید:

    بشده بچه            ( Beshde becha )

    و بچه را می گیرد و شعر فوق را خوانده، همان کار را تکرار می کند تا اینکه بچه همه اتاق را دور زده و به دست همه برسد. همه افراد با گرفتن بچه شعر مذکور را می خوانند. در خاتمه که مجددا بچه به دست بزرگتر فامیل میرسد، او نامی را از بین نامهای پیشنهادی افراد فامیل انتخاب و بر روی بچه می گذارد و یا اینکه نامهای پیشنهادی را در بین صفحات قرآن گذاشته و به صورت تصادفی یک صفحه را باز می کنند. هر نامی که از لای قرآن بیرون آمد، همان را برای کودک انتخاب می کنند.


    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ